Table of Contents
0 12 juli 2016 om 08:00 8 minuten lezen Je hebt misschien al het een en ander gelezen over SEO of zoekmachineoptimalisatie. Of misschien is dit zelfs je eerste artikel. Waar moet je precies mee beginnen als het om SEO gaat? In dit artikel leer je hoe je jouw content zoekmachine-proof kunt maken en hoe je er mee kunt beginnen.
Dit betekent de website zó verbeteren, dat de zoekmachine hem beter kan lezen en zo de waarde goed kan inschatten. Het is belangrijk niet alleen keuzes te maken voor de zoekmachines, maar ook altijd de bezoekers in je achterhoofd te houden! Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen: “Content is King” wordt weleens gezegd.
Over dit onderdeel gaan we het hebben in dit artikel. Alsde website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots niet eens bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat je website technisch op orde is. Ga op zoek naar een webbureau dat ook kennis heeft van technische zoekmachineoptimalisatie of schakel een extern SEO-bureau in om je daarmee te helpen! Denk bij offsite SEO bijvoorbeeld aan links naar je website toe.
SEO vakjargon uitgelegd In veel artikelen kom je vakjargon tegen dat je misschien tegenhoudt om er zelf mee aan de slag te gaan. Hier een aantal veelgebruikte termen en hun uitleg. De positionering in de zoekresultaten. De positionering van de websites kan per persoon, per locatie, per apparaat en per tijdstip verschillen.
Of op jouw mobiel staat hij misschien op 3. Het woord (of de woordcombinatie) dat mensen intikken in de zoekmachines om een website te vinden. SERP staat voor Search Engine Result Page, in het Nederlands de zoekresultatenpagina. Backlinks zijn links naar een website toe. Met “de backlinks van jouw website” wordt dus bedoeld links naar jouw website.
De laatste update was in februari 2013, sindsdien wordt hij niet meer (zichtbaar voor iedereen) geüpdatet. Metatags zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen.
Een meta keyword tag wordt niet gebruikt in de ranking van je website, dus die kun je gerust overslaan. Een meta-omschrijving kun je vaak in het beheersysteem van je website invullen zodat je niet in de code hoeft te rotzooien. Voorbereiding voor je start met SEO Voor dat je aan de slag gaat met SEO, is het belangrijk om de volgende stappen doorlopen.
Je krijgt hier meldingen als er iets niet goed staat (als mensen pagina’s niet kunnen vinden), maar je ziet ook op welke woorden bezoekers binnenkomen. Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Je kunt best al wat gegevens halen uit Google Search Console, maar ik raad altijd een volledig statistiekenpakket aan om te zien wat mensen op de website doen.
Om makkelijk te beginnen gaan we eerst aan de slag met de bestaande content verbeteren. Zoekwoorden onderzoeken Als je aan de slag gaat met de zoekmachineoptimalisatie van je website is het belangrijk dat je weet hoe je kunt onderzoeken waar mensen op zoeken. Google Adwords Zoekwoorden planner Een erg prettige tool is de Google Ads Zoekwoordenplanner.
Vul in de Zoekwoordenplanner je zoektermen in waarvan je denkt dat mensen erop zoeken. Dan kun je eventueel de targeting aanpassen en filters toevoegen en dan krijg je een lijst met ideeën waarop mensen allemaal zoeken. Omdat dit een tool is voor Ads, zie je ook concurrentie en biedingen er bij.
Tips bij het uitzoeken van de zoekwoorden Verkijk je niet direct op zoekwoorden met hoge zoekvolumes: dit zijn vaak zoekwoorden waar veel concurrentie op is. Ga je voor het eerst aan de slag met zoekmachineoptimalisatie? Neem dan termen waar niet heel veel op gezocht wordt en de concurrentie in ieder geval niet op “hoog” staat (dan wordt het lastig om daar op te scoren).
Krijg je resultaten die je verwachtte? Gaan die over het onderwerp wat jij in gedachten had of gaan ze over heel iets anders? De pagina’s die nu scoren geven volgens Google (en de bezoekers) het beste en meest volledige antwoord. Kan jij dit beter? Kun jij dit aanvullen met meer informatie? Dan is het een juist zoekwoord! Andere tools Je kunt ook gewoon in Google zoektermen invullen en kijken naar wat hij automatisch aanvult of wat er onderin getoond wordt.
com om bepaalde woordcombinaties samen te voegen en vervolgens door de Zoekwoordenplanner van Google te halen. Je kunt ook in je Google Search Console kijken om te zien waarop je wel al scoort maar misschien nog erg laag staat in de rankings. Lees ook het artikel “Krijg inzicht in je keywords met Google Search Console Keywordtool.
Deze kan in verschillende talen (waaronder Nederlands) woorden voor je vinden! Meer artikelen over zoekwoorden Het kiezen van de zoekwoorden is bijna een vak apart, wil je er daarom meer over lezen kan ik je de volgende artikelen van collega’s hier op Frankwatching aanraden: Vind de verbetermogelijkheden op je website Als je moet beginnen, is het vaak verstandig eerst aan de slag te gaan met de content die nu al beschikbaar is op je website.
Het bovenste stuk is de , deze vind je ook boven in je browserbalk. Het is afhankelijk van het beheersysteem van je website (CMS) waar je die precies kunt instellen. Het groene stuk is de die kun je ook optimaliseren. Let daarbij wel op dat als je de url aanpast, je de oude url laat doorverwijzen naar de nieuwe url.
Daar krijg je ongeveer 155 karakters de ruimte om je potentiële bezoeker te overtuigen op jouw link te klikken. Ga nog eens naar Google en toets daar weer in ‘site:www. jouwdomeinnaam.nl’. En kijk eens kritisch naar de resultaten. Welke zien er nog niet aantrekkelijk genoeg uit? Stel je voor dat je een potentiële bezoeker bent van je website, wat heb je dan nodig om overtuigd te worden en op de link te klikken? Tips bij schrijven van metatags Zorg dat je in de metatags het liefst 1 keer de zoekterm laat voorkomen waarop je die pagina wil optimaliseren.
Let erop dat het voor mensen goed leesbaar blijft en geen spam-verhaal wordt. SEO Uitbesteden - Hoger Scoren In Google SeoBureau. Zorg dat je in de omschrijving een call-to-action plaatst (in het bovenstaande voorbeeld “vraag direct een vrijblijvende hypotheekofferte aan”) die mensen aanspreekt. Symbolen vallen op in de omschrijving, maar gebruik ze niet te vaak want dan nemen mensen je niet meer serieus.
Het helpt de zoekmachines ook de website beter te indexeren en de ranking op die specifieke zoekwoorden te verbeteren. Ga op zoek naar teksten die relevant zijn voor elkaar. Heb je ergens contactinformatie? Voeg dan een link toe bij de tekst “Neem contact met ons op”. Schrijf je weleens artikelen over nieuwe projecten? Link dan in die artikelen naar de bijbehorende diensten als je die noemt in de tekst.
Content verbeteren Als je aan de slag bent geweest met de vorige twee acties, ben je vast her en der wat oudere content tegengekomen die je wat kunt oppoetsen. Belangrijke richtlijnen van een goede pagina: Maak gebruik van 1 of meer tussenkopjes. Hoe langer de tekst is, hoe meer tussenkopjes je kunt gebruiken.
Je kunt ook gerust gebruik maken van andere variaties en synoniemen. De zoekmachines worden steeds slimmer. Voeg linkjes toe met relevante content waar ook die zoektermen in genoemd worden. Maak af en toe gebruik van anders opvallende teksten zoals , schuingedrukte teksten of opsommingen. Zorg dat de content zelf meer tekst bevat dan alle content eromheen op de pagina.
De content moet de meeste tekst bevatten op die pagina, zodat die meer opvalt dan de randteksten. Ik houd meestal als richtlijn minimaal 300 woorden aan, maar dat is ook afhankelijk van wat voor website, doelgroep en content je hebt - Wij zijn een Full Service Internet Marketing Bureau. Mits de informatie die je geeft waardevol is, goed opgemaakt is en iets toevoegt aan content die al online staat, heb je eigenlijk geen bovengrens aan aantal woorden.
Nog een paar nuttige artikelen waar je tips krijgt voor goede content: Wil je controleren of de pagina die je hebt geschreven een beetje goed in elkaar zit qua SEO? Laat dan een collega de pagina slechts een paar seconden zien en vraag of hij of zij snapt waar het over gaat - Bovenaan in Google staan.
Wij zijn een Belgisch Digitaal Agentschap met jarenlange ervaring in SEO en linkbuilding. Linkbuilding gezocht? Met Uw website bovenaan in Google™ staan? Dan ben je hier bij Linkbuilding experts aan het juiste adres! Tiered Linkbuilding is dé bepalende SEO-factor om hoger te zoekresultaten van Google™ & Bing™ te komen in combinatie met de SEO-optimalisatie van uw websitepagina’s. De voordelen linkbuilding zijn enorm.Linkbuilding Experts is gespecialiseerd in linkbuilden en SEO. Onze medewerkers zijn zeer ervaren in hun vak. Dagelijks verzorgen wij de linkbuilding voor klanten uit Vlaanderen en Nederland.More from Linkbuilding strategie, Linkbuilding tips
Table of Contents
Latest Posts
Zzp Beveiliging Tarief
Ziggo Beveiliging
Mbo 4 Beveiliging
All Categories
Navigation
Latest Posts
Zzp Beveiliging Tarief
Ziggo Beveiliging
Mbo 4 Beveiliging